February 27, 2010

Ranting Cinta

Perbualan Plato dan gurunya Socrates.
Plato bertanyakan makna cinta dan Socrates pun menjawab:
"masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu ranting yang menurutmu paling baik.Tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke belakang.
Pada saat engkau sudah memutuskan pilihanmu,keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut.
Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluar tanpa membawa sebatang ranting.
"Saya sebenarnya sudah berjumpa dengan ranting yang bagus tetapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting yg lebih baik.
Tetapi setelah berjalan ke depan ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik.Maka saya keluar tanpa membawa apa-apa
Socrates pun berkata
"itulah cinta'

Mula-mula baca ayat ni tak berapa nak faham maksudnya.Tapi bila dah habis baca novelnya,baru faham apa yang dimaksudkan dengan ranting.Ranting tersebut adalah pasangan dalam hidup kita.Bila kita menjumpai seseorang yang kita rasakan terbaik untuk diri kita,jangan sesekali kita cuba untuk meninggalkannya.Kelak kita akan menyesal kerana meninggalkan sesuatu yang terbaik untuk diri kita.

Memang best jalan cerita novel Ranting Cinta Si Plato.Sarat dengan fakta, berunsur islamik dan macam-macam lagi.

p/s : u should get it now.

No comments:

Post a Comment